داروسازی پارس حیان، ” تولیدکننده برتر ” به انتخاب انجمن داروسازی ایران

derasafe-classic-logo.png
پسوریازیس چیست و چگونه درمان می‌شود؟

پسوریازیس چیست و چگونه درمان می‌شود؟

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که هنوز علت مشخصی برای به وجود آمدن آن مشخص نشده است. متاسفانه، این روزها بسیاری از افراد با این بیماری مواجه‌اند؛ اما در مورد آن اطلاعات کافی ندارند. اگرچه این بیماری درمان مشخصی ندارد، اما با یک سری از روش‌ها می‌توان این بیماری را تا حد زیادی کنترل کرد. در ادامه این مقاله از سایت درماسیف در مورد این بیماری و روش‌های درمان آن بیشتر صحبت می‌کنیم.

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یک بیماری خودایمنی است که در اثر اختلال عملکرد سیستم ایمنی بدن به وجود می‌آید. در این بیماری، سیستم ایمنی به سلول‌های سالم پوست حمله می‌کند و التهاب زیادی در بدن ایجاد می‌گردد. بیماری پسوریازیس با نام بیماری صدفی نیز شناخته می‌شود. چرا که یک سری پلاک‌های برجسته روی پوست ایجاد می‌شوند که معمولا دارای ظاهری براق و درخشنده هستند. در این بیماری علائم مختلفی وجود دارند که ممکن است افراد را ناراحت و اذیت کنند.

سلول‌های طبیعی پوست در عرض یک ماه به طور کامل رشد می‌کنند و پس از گذشت این زمان، مجددا می‌ریزند. این در حالی است که در افراد مبتلا به بیماری پسوریازیس، پوست در عرض 3 الی 4 روز رشد می‌کند. این رشد سریع و عدم ریزش پوست، باعث ایجاد التهاب و یک سری برجستگی‌ها روی پوست می‌شود که قطعا مطلوب و طبیعی نیستند.

پسوریازیس در کدام قسمت از بدن ظاهر می‌شود؟

سلول‌های پوستی که در اثر این بیماری به سرعت رشد می‌کنند، ممکن است در بخش‌های مختلفی از بدن به وجود بیایند؛ اما معمولا پسوریازیس در روی زانو، پوست سر و آرنج دیده می‌شود. این بیماری همراه با علائم مختلف از جمله سوزش، خارش و گزش است.

افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، ممکن است یک سری بیماری‌های دیگر را نیز به همراه این بیماری تجربه کنند. به طور مثال، برخی از افراد شاهد سفتی و درد مفاصل به همراه این بیماری پوستی هستند. به همین خاطر، بسیار مهم است که بیماری پسوریازیس به سرعت تشخیص داده شود تا از آسیب دائمی‌به مفاصل جلوگیری گردد.

سن بروز پسوریازیس

یکی از سوالات رایج در مورد بیماری پسوریازیس، سن به وجود آمدن این بیماری است. این بیماری می‌تواند در هر سنی آغاز شود و علائم خود را نشان دهد. نوزادان، کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان در معرض این بیماری قرار دارند.

با این حال طبق تحقیقات مشخص شده است که اکثر افراد تا قبل از 40 سالگی علائم پسوریازیس را در خودشان نشان می‌دهند. همچنین، اوج این بیماری می‌تواند از سن 15 سالگی تا 30 سالگی باشد. معمولا زنان زودتر از مردان به بیماری پسوریازیس مبتلا می‌شوند.

 

نحوه درمان پسوریازیس چگونه است؟

روش‌های درمان این بیماری پوستی

پسوریازیس به عنوان یک بیماری خودایمنی، نمی‌تواند به طور کامل درمان شود. به خصوص در حال حاضر که هنوز علت به وجود آمدن این بیماری مشخص نیست؛ اما می‌توان با روش‌های درمانی مختلف علائم این بیماری را کنترل کرد تا افراد مبتلا به این بیماری به زندگی عادی خودشان بازگردند.

هدف اصلی برای درمان بیماری پسوریازیس کنترل کردن علائم و جلوگیری از رشد سریع سلول‌های پوستی است. چرا که در این بیماری، تنها راه کنترل این است که ابتدا شدت بیماری تشخیص داده شود و سپس، مراحل درمان آغاز گردد.

روش‌های درمانی مختلفی برای درمان علائم بیماری پسوریازیس وجود دارند که هر کدام بسته به شرایط بیمار انتخاب می‌شوند. استفاده از کرم‌ها و پمادها، نوردرمانی، مصرف داروهای خوراکی و تزریقی از جمله روش‌های درمانی این بیماری پوستی محسوب می‌شوند.

برای تعیین بهترین روش درمان برای این بیماری، نیاز است که فرد به پزشک مراجعه کند و علائم بیماری وی به طور دقیق بررسی گردد. در نهایت با بررسی دقیق شرایط بیمار، می‌توان بهترین روش درمانی را انتخاب کرد تا علائم بیمار در سریع‌ترین زمان ممکن کنترل شوند. لازم به توضیح است که شروع خودسرانه درمان توسط بیمار، اصلا توصیه نمی‌شود؛ چرا که در بسیاری از موارد بیماری پسوریازیس با بیماری اگزما اشتباه گرفته می‌شود.

نتیجه‌گیری

بیماری پسوریازیس به عنوان یکی از بیماری‌های پوستی خودایمنی رایج شناخته می‌شود که البته با روش‌های درمانی مختلف، قابل کنترل است. در این مقاله از سایت درماسیف، اطلاعات کلی در مورد این بیماری را ذکر کردیم. امیدواریم که در صورت داشتن هر گونه علائم از این بیماری به پزشک مراجعه کنید و هرگز به صورت خودسرانه از داروهای خوراکی و حتی موضعی (کرم و پمادها) برای درمان این بیماری استفاده نکنید.