داروسازی پارس حیان، ” تولیدکننده برتر ” به انتخاب انجمن داروسازی ایران

derasafe-classic-logo.png
درباره علل و درمان نازکی پوست صورت بیشتر بدانید

درباره علل و درمان نازکی پوست صورت بیشتر بدانید

پوست نازک، پوست بسیار حساسی است که به‌راحتی خراشیده، خشک یا کبود می‌شود. جالب است بدانید که نازکی پوست، یک بیماری شایع در افراد مسن است و بیشتر در صورت، بازوها و دست‌ها دیده می‌شود. افراد دارای این مشکل گاهی می‌توانند سیاهرگ‌ها، تاندون‎ها، استخوان‎ها و مویرگ‌های زیر پوست دست و بازوها را ببینند.

پوست ما از چندین لایه‌ تشکیل شده است که لایه میانی و ضخیم آن دِرم نامیده می‌شود. بافت فیبری درم از کلاژن و الاستین زیادی ساخته شده است و به‌همین‌دلیل استحکام، انعطاف‌پذیری و خاصیت ارتجاعی پوست را فراهم می‌کند. می‌توان گفت، نازکی پوست در اصل، نتیجه نازک شدن لایه درم است. در این مطلب به سایر علل و درمان نازکی پوست صورت اشاره خواهیم کرد.

علل موثر در نازکی پوست صورت

برای آگاهی از علل و درمان نازکی پوست صورت به موارد زیر توجه کنید.

افزایش سن

با افزایش سن، بدن شما کلاژن کمتری تولید می‌کند. کلاژن، بلوک ساختمانی پوست است که به جلوگیری از بروز چین‌و‌چروک، افتادگی و ازدست‌دادن رطوبت کمک می‌کند. ازآنجایی‌که دِرم، کلاژن کمتری تولید می‌کند، پوست صورت با افزایش سن، نازک‌تر می‌شود

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراءبنفش نور خورشید

اکثر آسیب‌های قابل توجه به لایه دِرم مانند بروز چین‌وچروک، افتادگی پوست، لکه‌های پوستی و نازک شدن پوست مربوط به قرار گرفتن در معرض اشعه‌های مضر نور خورشید است. پس مصرف ضدآفتاب را نادیده نگیرید.

مصرف داروهای خاص

یکی از نکات قابل توجه در مورد علل و درمان نازکی پوست صورت، این است که استفاده طولانی‌مدت از داروهای زیر می‌تواند باعث بروز این مشکل شود:

  • کورتیکواستروئیدهای موضعی و خوراکی
  • داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین
  • داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن

سبک زندگی نادرست

تعدادی از عوامل مانند موارد زیر ممکن است باعث نازکی و پیری زودرس پوست شوند:

  • سیگار کشیدن
  • استفاده از الکل
  • عدم ورزش منظم
  • رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات کم و قند و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده زیاد

روش‌های درمان نازکی پوست

از رایج‌ترین درمان‌های نازکی پوست صورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

میکرونیدلینگ

در این روش، پزشک ابتدا پوست شما را با یک بی‌حس‌کننده موضعی آماده می‌کند و یک غلتک دستی مجهز به سوزن‌های بسیار ریز را روی آن می‎چرخاند. اگرچه سوزن‌ها باعث خونریزی اندکی می‌شوند، اما به پوست آسیب نمی‌رسانند؛ بلکه در طول زمان منجر به افزایش تولید کلاژن می‌شوند که این مساله خاصیت کشسانی و لطافت پوست را افزایش می‌دهد.

تزریق فیلر پوستی

فیلر یک پرکننده‌ پوستی است که می‌تواند حجم ازدست‌رفته پوست را برگرداند و ظاهری حجیم‌تر و جوان‌تری به آن بدهد. انواع فیلر وجود دارد که برخی ممکن است تا دو سال دوام داشته باشند.

روش‌های نور پالسی شدید و فتودینامیک درمانی

نور پالسی شدید (IPL) و فتودینامیک درمانی (PDT) در رفع علل و درمان نازکی پوست صورت بسیار موثر هستند. روش اول، یک درمان جوانسازی پوست مبتنی بر نور است که طول موج خاصی از نور را روی پوست متمرکز می‌کند. روش دوم یک درمان مبتنی بر نور شدیدتر است. هر دو درمان برای رسیدن به نتیجه، به جلسات متعدد نیاز دارند و در نهایت باعث تحریک تولید کلاژن و رفع نازکی پوست صورت، گردن، سینه و دست‌ها می‌شوند.

سایر روش‌های موثر در درمان نازکی پوست صورت

برای درمان خشکی پوست همیشه نیاز به مراجعه به پزشک و درمان‌های کلینیکی هم نیست. روش‌ها و راه‌های آسان‌تری هم وجود دارد که در ادامه چند مورد از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

روتین پوستی مناسب

داشتن یک برنامه منظم مراقبت از پوست، شامل محصولاتی نظیر شوینده و پاک کننده، آبرسان، مرطوب کننده و ضدآفتاب که مخصوص پوست‌های حساس و نازک فرموله شده باشند و تعهد به این برنامه می‌تواند نقش مهمی در درمان نازکی پوست ایفا کند.

گنجاندن محصولات ویژه پوست حساس درماسیف، در روتین پوستی، پیشنهاد ماست. این محصولات با استفاده از ترکیبات مورد نیاز پوست‌های نازک، حساس و خشک در فرمولاسیون خود، با افزایش رطوبت پوست و رساندن مواد مغذی به آن می‌توانند تا حدود زیادی به افزایش کیفیت پوست و بهبود ضخامت آن منجر شوند.

مصرف رتینوئیدهای موضعی

رتینوئیدها دسته‌ای از داروها هستند که از ویتامین A مشتق شده‌اند و می‌توانند به جلوگیری از نازک شدن بیشتر پوست کمک کنند. با این حال، باید با احتیاط استفاده شوند و برای همه انواع پوست مناسب نیستند.

بهبود رژیم غذایی و مصرف مکمل‌ها

داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای حفظ سلامت پوست شما مهم است؛ زیرا بسیاری از اجزای ضروری برای داشتن یک پوست سالم در میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، مرغ، روغن‎ و انواع گوشت‌ قرمز یافت می‌شوند. علاوه بر این، مصرف مکمل‌های حاوی مواد مغذی زیر نیز برای رفع علل و درمان نازکی پوست صورت عالی است:

  • ویتامین C خوراکی و موضعی
  • ویتامین E
  • گاما لینولنیک اسید
  • پپتیدهای کلاژن
  • اسیدهای چرب امگا 3

نوشیدن آب کافی به هیدراته نگهداشتن پوست کمک می‌کند. پوست خشک می‌تواند راحت‌تر تحریک شود یا آسیب ببیند و اغلب ضخامت و انعطاف‌پذیری کمتری دارد.

سخن آخر

در این مقاله از بلاگ سایت درماسیف به علل و درمان نازکی پوست صورت اشاره کردیم. جدا از تصیه‌ها و راه‌های درمانی که به آن اشاره شد، توصیه می‌کنیم که با سبک زندگی صحیح به فکر پیشگیری از ایجاد مشکل باشید. مراجعه منظم به پزشک و داشتن یک برنامه منظم مراقبت از پوست می‌تواند در این زمینه کمک زیادی به شما بکند.