داروسازی پارس حیان، ” تولیدکننده برتر ” به انتخاب انجمن داروسازی ایران

derasafe-classic-logo.png
جوانسازی پوست چیست و بهترین راه‎های آن کدام است؟

جوانسازی پوست چیست و بهترین راه‎های آن کدام است؟

به‌دلیل زندگی پرمشغله و عادات سبک زندگی ناسالم، اکثر ما به فکر حفظ سلامتی و زیبایی پوست خود نیستیم. درحالی‎که انواع روش‎های جوانسازی پوست می‌توانند به شما کمک کنند تا درخشش طبیعی پوست خود را بازیابی، علائم پیری را رفع و از بروز هر نوع آسیب جلوگیری کنید. در ادامه به جزئیات این روش‎ها و فواید هرکدام اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید!

منظور از جوانسازی پوست چیست؟

با افزایش سن، پوست شما شروع به نشان دادن علائمی مانند لکه‏های پوستی، کک‎و‎مک، حلقه‎های سیاه دور چشم، چین‎وچروک‎ها، خطوط ریز و غیره می‎کند. تجربه نشان داده است که اغلب این علائم حاصل سال‎ها سهل‎انگاری و عدم مراقبت صحیح از پوست هستند. حتی افزایش و کاهش وزن نیز در بروز آن‎ها موثر است. خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی و ابداع تکنیک‎های جوانسازی پوست می‎توان در جهت کاهش یا درمان آن‎ها اقدام کرد.

انواع راهکارهای موثر در جوانسازی پوست

به طور کلی، از انواع روش‎های جوانسازی پوست می‎توان به موارد زیر اشاره کرد.

استفاده از محصولات ضدپیری پوست

محصولات مراقبتی با خاصیت جوانسازی پوست و از بین بردن نشانه‌های افزایش سن همچون چین و چروک و افتادگی یکی از محبوب‌ترین روش‌هاست. در این محصولات عمدتا از ترکیباتی همچون رتینوئیدها، نیاسینامید، سرامید و آنتی اکسیدان‌هایی نظیر ویتامین E، C و… استفاده می‌شود که با افزایش کلاژن و الاستین پوست باعث تجدید ساختار پوست و تقویت آن می‌شوند.

به عنوان مثال می‌توان به کرم ژل ضدچروک ویتا درم درماسیف اشاره کرد که علاوه بر تامین رطوبت طولانی مدت پوست، با تغذیه آن، به رفع چروک‌های سطحی و کاهش چروک‌های عمیق کمک می‌کند. ویتا درم همچنین با سفت کردن پوست از افتادگی آن پیشگیری کرده و نیز از بروز لک‌های پیری جلوگیری می‌کند.

لایه‎برداری شیمیایی

مواد شیمیایی مورد استفاده در لایه‎برداری مانند تری‎ کلرواستیک اسید، گلیکولیک اسید و سالیسیلیک، می‎توانند با از بین بردن لایه‏های مرده پوست جای زخم ناشی از آکنه یا سوختگی را بهبود بخشند، مشکلات پوستی مانند ملاسما را به حداقل برسانند و به کاهش لکه‎ها و چین‎و‎چروک‏ها کمک کنند. ممکن است چند هفته طول بکشد تا نتایج نهایی نشان داده شوند.

دِرم اَبریژن

درم ابریژن یکی دیگر از روش‎های لایه‎برداری است که از یک ابزار چرخشی برای برداشتن بالاترین لایه پوست استفاده می‎کند. در نتیجه اجازه می‎دهد تا لایه‎های جدید پوست صاف‎تر و جوان‎تر به نظر برسند.

به طور کلی، این روش جوانسازی پوست مشکلاتی مانند خطوط ریز، لکه‌های پوستی ناشی از تماس با نور خورشید، اسکار آکنه و تغییر رنگ پوست را درمان می‌کند.

لایه‌برداری با لیزر

گرمای حاصل از تابش نور لیزر برای برداشتن خارجی‎ترین لایه پوست و گرم کردن قسمت‎های زیرین آن استفاده می‎شود. با این کار کلاژن‎سازی تحریک می‎شود و به‎مرور استحکام و یکنواختی بافت پوست بهبود می‎یابد.

روند بهبودی به نوع لیزر مورد استفاده برای درمان جوانسازی پوست بستگی دارد که ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد.

اولتراپی

اولتراپی یک روش غیرتهاجمی است که از تابش امواج فراصوت برای افزایش استحکام و لیفت پوست به‎خصوص نواحی گردن، چانه و ابرو استفاده می‎کند. در واقع این امواج به لایه‎های عمیق پوست نفوذ می‎کنند و باعث انقباض عضلات می‎شوند.

میکرونیدلینگ

این روش جوانسازی پوست به کمک سوزن‎های خیلی ریز دستگاه دِرماپِن سعی می‎کند آسیب‎های ظریفی روی پوست ایجاد کند. در واقع، این کار با هدف از بین بردن سلول‎های قدیمی و تولید سلول‎های جدید و تحریک افزایش تولید کلاژن و الاستین واقعا انجام می‎شود. میکرونیدلینگ نسبتا بی‎خطر و ارزان است و تأثیر زیادی روی رفع اسکار آکنه دارد.

می‎توان همزمان با آن برای تزریق زیر پوستی مواد مغذی مانند هیالورونیک اسید یا ویتامین C نیز اقدام کرد. اخیرا استفاده از روش میکرونیدلینگ با فرکانس رادیویی نیز رایج شده است. در واقع انرژی حرارتی ایجادشده توسط فرکانس رادیویی اثر سوزن زدن را تقویت می‎کند.

بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی یا جراحی پلک یک روش سرپایی است که در آن جراح پلاستیک برای برداشتن پوست اضافی پلک بالا و کاهش پف زیر چشم اقدام می‎کند. بلفاروپلاستی اساسا پوست اطراف چشم را لیفت می‎کند و شما را جوان‎تر نشان می‎دهد.

جراحی لیفت صورت

جراحی لیفت صورت با هدف برداشتن پوست اضافی برای از بین بردن علائم افزایش سن در صورت و گردن انجام می‎شود. اگر دچار افتادگی پوست هستید و با چین‎وچروک‎های عمیق مواجه شده‎اید، جراحی لیفت صورت گزینه مناسبی برای شما است.

تزریق پرکننده‎های پوستی

اگر شدت خطوط و چین‎وچروک‎های صورت شما خفیف تا متوسط است، تزریق فیلر یا پرکننده را امتحان کنید. این ماده ساختار ژلی دارد و علاوه‎بر پر کردن لایه‎های تحلیل‎رفته پوست برای زاویه‎سازی فک و افزایش حجم گونه و لب‎ها نیز استفاده می‎شود. معمولا بعد از 18 تا 24 ماه جذب بدن شده و نیاز است برای تزریق مجدد اقدام کنید.

اخیرا تزریق چربی استخراج‎شده از بدن به‏جای فیلرهای مصنوعی نیز رایج شده است. چراکه این روش اثرگذاری و ماندگاری بهتری دارد.

بوتاکس

بوتاکس یکی از محبوب‎ترین روش‎های جوانسازی پوست است. زیرا نسبتا مقرون‎به‎صرفه است، خطرات کمی دارد و نیازی به صرف زمان برای بهبودی ندارد.

در این روش از سم بوتولینوم برای فلج موقت عضلات صورت استفاده می‏شود که در صاف کردن چین‎وچروک‎های صورت، ناحیه چشم و گردن (به‎خصوص خطوط اخم، خطوط افقی پیشانی و نوارهای عمودی گردن) واقعا موثر است. معمولا بعد از گذشت 3 تا 6 ماه باید برای تزریق مجدد اقدام کنید.

سخن آخر

در این مقاله از بلاگ سایت درماسیف متوجه شدیم که انواع درمان‎های جوانسازی می‌توانند به پوست شما حیاتی دوباره ببخشند و ظاهری جوان‎تر به آن بدهند. مشورت با پزشک متخصص پوست و مو کمک می‎کند تا با توجه به شرایط خود برای انجام بهترین روش جوانسازی پوست اقدام کنید.
شما کدام یک از رورش‌های گفته شده در این مقاله را انتخاب می‌کنید؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید!